dijous, 9 de febrer del 2012

Vacuna antipneumocòcica Prevenar 13 o PCV13

Un altre tema molt controvertit entre els pares de nadons és la vacunació
En un extrem trobem l'opinió de la lliga per la vacunació lliure, que creuen que la vacunació no és la solució als problemes sanitaris de la humanitat, perquè els microorganismes conviuran sempre, amb una forma o altra amb la humanitat i aniran canviant d'estratègia en una escala sense fi.I a l'altra banda hi trobem la gent que vacuna perquè li ho diu el pediatra i mai es plantejarà més enllà de si és segur i és positiu pel seu fill vacunar-lo de tot.
El que està clar és que el programa de vacunació sanitari només té algun sentit si tots els integrants de la societat on s'aplica el segueixen. Si conviuen individus vacunats amb altres que no, deixa de tenir sentit vacunar de segons quines malalties no perilloses, per exemple. Així doncs vacunar és un benefici sobretot per la societat on vivim, i per això cal fer un esforç amb els nostres nadons. Altra cosa són aquelles vacunes que no estan en el programa públic, bàsicament la del rotavirus i la del pneumococ. Avui m'he llegit l'informe de l'Agència Europea del medicament sobre la Prevenar 13 i alguns altres articles detallats més avall.

Què és?
Prevenar 13 és una vacuna contra 13 tipus diferents del bacteri Streptococcus pneumoniae (S. pneumoniae) (serotips 1, 3, 4, 5, 6A, 6B, 7F, 9V, 14, 18C, 19A, 19F and 23F)
Perquè serveix?
Prevenar 13 es fa servir per protegir els nens d'edats compreses entre sis setmanes i cinc anys contra la infecció  invasiva, pneumònia (infecció dels pulmons) i otitis mitjana aguda (infecció de l'orella mitjana) causada per S. pneumoniae. També s'utilitza per protegir els adults majors de 50 anys o més contra la infecció invasiva causada per S. pneumoniae. Aquest tipus d'infecció es produeix quan el bacteri es propaga a través del cos i causa infeccions greus com la septicèmia (infecció de la sang) i meningitis (infecció de les membranes que envolten el cervell i la columna vertebral).
Prevenar o Synflorix
Prevenar 13 substitueix, perquè en supera i millora els efectes, prevenar7 i synflorix10, dues altres vacunes contra el mateix bacteri amb menys serotips.
Eficàcia
S'estima que a Europa els 13 serotips contra els que protegeix aquesta vacuna són responsables d'entre un 73 i un 100% (depenent del país) dels casos d'infecció invasiva en nens més petits de cinc anys
Risc
Els efectes secundaris més comuns amb Prevenar 13 (observats en més d'1 pacient de cada 10) en els nens són disminució de la gana, pirèxia (febre), irritabilitat, reaccions en el lloc de la injecció (enrogiment o enduriment de la pell, inflor, dolor o sensibilitat ), somnolència (somni) i la mala qualitat del son.
Preu
Cada dosi costa uns 70 euros amb IVA.
Indicació
Sembla que és una vacuna efectiva, però que protegeix de malalties molt poc comuns. Per això no està clar que el risc superi el benefici, i segurament per aquest motiu no està inclosa en el programa de vacunacions de l'Institut català de la Salut. Tot i això altres comunitats autònomes sí que l'han incorporat. Actualment la comunitat de Madrid i Galícia inclouen la vacuna en els seus calendaris de vacunació. En auqestes comunitats els nens vacunats són d'un 90 %, mentre que a la resta de comunitats són més o menys de la meitat dels nens.
De totes maneres, la malaltia pneumocòcica és però la primera causa de mort prevenible per vacunes en nens menors de 5 anys segons el Dr. Moraga
En general a Europa la gran majoria depaïsos només la tenen indicada per a grups de risc, i només un país, Luxemburg, la té posada al sistema general de salut en nadons.
Per altra banda l'Advisory Committee on Immunization Practices dóna resultats força clars del bon resultat que va tenir a EUA la introducció del prevenar7 en quant a la pneumonia. El resultat en quant a les infeccions invasives és més baix, ja que la vacuna no cobreix més del 60% de serotips que les causen.
Conclusió
No m'he pogut formar una opinió clara sobre si cal o no cal posar-la. Està clar, si la poses protegeixes al nadó davant malalties greus, però si no la poses no li trasvalses el sistema immunològic innecessàriament.
El fet que els sistemes de salut no la tinguin incorporada en el programa de vacunació pot ser degut a baixa eficàcia de la vacuna o a una raó econòmica.

De moment cap de les meves dues nenes està vacunada.


Llocs interessants:

7 comentaris:

MGM ha dit...

Joana,
M'angoixa la informació. Ja sé que és una actitud cobard i poter de comoditat, però amb els meus coneixements científics, nuls del tot, no puc fer més que fer confiança a la meva pediatra.
Els meus fills estan tots dos vacunats.
Evidentment vaig haver de pagar-la, però per damunt de tot m'agradà pensar que les raons per les que no està inclosa en el calendari de vacunacions a Catalunya, no responen a una qüestió econòmica.
Mònica

Joana Fort ha dit...

Ostres Mònica em sap greu que t'angoixis! No pretenc pas això. Mira el sentit és que jo tinc formació científica i no puc evitar estudiar tot allò que m'incumbeix. Ara tinc una nena de 6 mesos i estic en la fase de l'alimentació i les vacunes. Com que estudio crec que és interessant que publiqui i divulgui el que he trobat.
De totes maneres l'aplicació a la vida real és diferent. Jo també voldria pensar i de fet ho he fet fins ara, que la raó per la qual no la posen com a obligatòria a la SS és perquè no hi ha prou risc com per posar-la, malauradament em sembla que també hi té a veure el motiu econòmic. És un balanç risc-avantatges-desventatges-economia.

Salut i gràcies per comentar!

Anònim ha dit...

Joana, felicitats pel blog! Exquisidament escrit i ben documentat, fa gust de llegir, sobretot a mares preocupades per la salut dels nostres fills i que passem pel cedàs del nostre propi instint tot el relacionat amb la salut i futur dels nostres fills.
T'animo a seguir estudiant i a compartir amb nosaltres tots aquests coneixements i opinions.
Susanna

Joana Fort ha dit...

Gràcies Susanna,
No sóc gaire constant, ni tampoc ho pretenc. Però crec que és una manera de deixar escrit a net i de fàcil localització allò de investigo perquè m'interessa.

Petons!

Cuinetes ha dit...

Hola de nou Joana!
Jo a l'Èric (el meu fill petit de 8 mesos) sí que li he posat la Prevenar 13. En porta 3 dosis de les 4 que se li han de posar. L'última dosis la pediatre em va comentar que li posaríem als 18 mesos.
Els meus dos fills grans no els hi vem posar (diria que ni existia encara...).
Quan m'ho va plantejar la pediatre de posar-li em va recomanar que li poséssim i em va explicar les excel·lències de la vacuna. Com que es tracta de salut no ho vaig dubtar (tot i el cost total de la vacuna), però sí que em vaig preguntar perquè no està inclosa dins del calendari de vacunacions... també em temo que és per una econòmica... i si és així no hi ha dret que la prevenció de malalties es converteixi en una qüestió de poder adquisitiu!

Nuni

Núria ha dit...

Hola Joana,
Jo sóc pediatre i mare d'una nena de 2 anys. He hagut de passar pel sedàs de la maternitat tots els coneixements científics que tinc i no he dubtat en absolut de vacunar-la des dels 2-3 mesos amb aquesta vacuna. Reconec que haver viscut alguna sèpsia per pneumococ d'evolució fatal tot i la gran infrastructura de les cures intensives m'ha fet agafar un terror magnificat a aquest gèrmen. Hi ha molts condicionants que fan que les families acabin posant o no als seus fills aquestes vacunes opcionals, i sovint pels professionals és difícil donar un consell directe, tancat i no deixar espai per als dubtes. En els darrers anys els pediatres anem observat amb una gran por com creix entre els pares l'actitud de qüestionar-se les vacunes i aquest és un tema que m'horroritza. Tant de bo tothom tingués aquest interès i no es deixés portar per informacions carregades de biaixos! Jo he fet de pediatra en zones del món on la prevenció no existeix i he vist morir nens de xarrampió i de tètanus...i aquí a Catalunya, de Tos Ferina... Poca broma amb aquestes qüestions!! A tothom qui tingui dubtes o vulgui informar-se més, recomanar enèrgicament el llibre del Carlos Gonzalez que parla sobre aquest tema: "En defensa de las vacunas".
Felicitats pel blog

Joana Fort ha dit...

Núria entenc perfectament la teva posició. Gràcies per fer un comentari. Sóc Dra en bioquímica i tot el dia em dedico a investigar coses, així que tampoc puc deixar de buscar documentació quan tinc preguntes com a mare! I per si algú ho vol llegir ho publico aquí.
Salut!