dimarts, 11 de novembre del 2008

L'Hort de la Mare

Fins aquest cap de setmana no m'havia adonat de l'important que és per mi aquest nom, tot i que, en intuir-ho, l'havia posat de títol del meu bloc. L'Hort de la Mare és per mi un referent de la meva infantesa, de la meva família i dels meus mitocondris. Sabeu? Els mitocondris són uns orgànuls cel·lulars, com un compartiment de les cèl·lules, que son en certa part autònoms i tenen material genètic propi. Això significa que algunes de les proteïnes que tenim estan codificades per aquest material genètic. Doncs bé, quan es fecunda un òvul, quan el material genètic de l'espermatozoide i l'òvul es barregen i formen el que anomenem genoma del que serà una persona, els mitocondris també es divideixen i es van escampant per les cèl·lules. Però els mitocondris primers provenen de l'òvul, ja que l'espermatozoide només hi posa el nucli en tot l'assumpte. Això significa que hi ha part d'aquest nou individu, que prové exclusivament de la mare. D'aquesta manera les dones d'una família ens anem passant un material genètic que no es barreja amb el dels homes amb els quals tenim fills.
I això també vol dir que els mitocondris de la Nuri són idèntics que els que es troben en totes les cèl·lules de la meva filla.
L'Hort de la Mare és un lloc on la mare de cadascun de nosaltres sempre hi és per reconfortar-nos, com el bressol, com l'abraçada. És el lloc d'aquest amor instintiu que ni tan sols és volgut, simplement és.
Una abraçada.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Les meves nebodes preferides ("eso se lo dice a todas", adverteix la Salud a l'Adriana quan la petonejo)teniu, de la vostra àvia, de la vostra besàvia i de les nostres avantpassades de l'Aleixar, no només les cèl·lules mitocondrials, sinó també l'encant, la genialitat, la generositat, l'originalitat, el valor, el sentit de Justícia, la clarividència, la intel·ligència extraordinària, la bondat, la simpatia, la capacitat de compassió, la capacitat per conciliar, la pedagogia, l'oïda musical, l'empenta per emprendre iniciatives, i una gran capacitat de seducció per fer-vos acompanyar en els vostres projectes... Totes sou -totes som- la Nuri, que va morir vivint.